تقاضای جهانی طلا به سقف ۱۱ ساله رسید

خریدهای پرمقدار بانک مرکزی، در کنار خرید پرقدرت سرمایه‌گذاران خرد و خروج کمتر از ETFها، تقاضای سالانه طلا را به بالاترین حد از سال ۲۰۱۱ رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ۲۰۲۲ قوی‌ترین سال برای تقاضای طلا در بیش از یک دهه گذشته بود. تقاضای سالانه طلا در سال گذشته (بدون احتساب OTC) با جهش ۱۸ درصدی به ۴۷۴۱ تن رسید که تقریباً با سال ۲۰۱۱ که تقاضای سرمایه‌گذاری در آن استثنایی بود، برابری می‌کند. از این رو می‌توان گفت تقاضای بی‌سابقه ۱۳۳۷ تنی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ به رشد کل قوی سال کمک چشمگیری کرد.

با افزایش قیمت طلا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ مصرف جواهرات با کاهش ۳ درصدی به ۲۰۸۶ تن کاهش یافت. تقاضای سرمایه‌گذاری (به استثنای OTC) نیز در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰۷ تن بود و تقاضا برای شمش و سکه طلا با ۲ درصد رشد به ۱۲۱۷ تن رسید. این در حالی بود که دارایی‌های ETF طلا به میزان کمتری نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت که بیشتر به رشد کل سرمایه‌گذاری کمک کرد و بر این اساس می‌توان گفت نوسانات سه ماهه در تقاضای فرابورس تا حد زیادی در طول سال جبران شد.

دومین سه ماهه متوالی است که تقاضای عظیم بانک مرکزی این بار به میزان ۴۱۷ تن، خرید سالانه در این بخش را به بالاترین میزان در ۵۵ سال گذشته یعنی ۱۱۳۶ تن رسانده است اما تقاضا طلا در فناوری طی سه ماهه چهارم سال کاهش شدیدی داشت که منجر به کاهش ۷ درصدی این میزان در کل سال شد. چرا که بدتر شدن شرایط اقتصادی جهانی تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی را با مشکل مواجه کرد. مجموع عرضه سالانه طلا نیز در سال گذشته با ۲ درصد افزایش به ۴۷۵۵ تن رسید. علاوه بر این، تولید معدن با یک درصد رشد به بالاترین حد در چهار سال گذشته یعنی ۳۶۱۲ تن رسید اما همچنان نتوانست به اوج خود در سال ۲۰۱۸ برسد.

مقاومت طلا برای پایداری در مدار صعودی

قیمت طلا علی‌رغم مواجهه با عواملی نظیر افزایش ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره جهانی، سال را با افزایش اندکی به پایان رساند. اگرچه میانگین قیمت در سه ماهه چهارم کمی ضعیف‌تر بود، اما رشد چشمگیر این فلز گرانبها در ماه نوامبر با ادامه بهبود این روند در هفته‌های پایانی سال همراه شد.

جهش سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی، تقاضای برای شمش و سکه را به بالاترین میزان در ۹ سال اخیر رساند. این در حالی است که رشد قوی در اروپا، ترکیه و خاورمیانه کاهش چشمگیر رشد را در چین، جایی‌که تقاضا در طول سال تحت تاثیر عوامل مرتبط با کووید قرار گرفت را جبران کرد. اما تقاضای طلای هند در مقایسه با سطوح بلندمدت پیش از همه‌گیری کرونا قوی باقی ماند. علی‌رغم شروع نسبتاً آرام سال، تقاضای مصرف‌کننده هند بهبود یافت و تنها کمی نسبت به سطوح قوی تقاضا در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

چشم انداز طلای جهانی

اغلب تحلیلگران این حوزه در شورای جهانی طلا بر این باورند که تقاضای فیزیکی قوی یکی از دلایلی است که طلا را به یکی از دارایی‌های با بهترین عملکرد در سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده است. به‌رغم اینکه تشدید سیاست پولی تهاجمی بانک مرکزی در سرتاسر جهان به شدت بر قیمت تاثیر گذاشته است، این فلز گرانبها نسبت به سهام و اوراق قرضه بهتر عمل کرده است.

اما به طور کلی به نظر می‌رسد بزرگترین مانع برای طلا در سال جاری، موضع سیاست پولی تهاجمی فدرال رزرو است. علی‌رغم اینکه انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات متحده چرخه افزایش نرخ خود را ادامه دهد، می‌توان گفت هزینه‌های فرصت برای طلا در حال تثبیت است. که این سیگنالی از عادی شدن مداوم بازار به سطوح فعالیت قبل از همه‌گیری کووید است.

منبع: شورای جهانی طلا و کیتکو

۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 39156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha